FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt19/04/2007

Rimligt straff för kokaininnehav

Om man tidigare är ostraffad och åker fast med 0,62g kokain på sig, vad blir då det rimligaste straffet?

Lawline svarar

Hej! Det är svårt att säga vilken påföljd som kan komma att utmätas för en straffbar gärning. Praktiskt taget allt samröre med narkotika är straffbart men gärningen kan komma att bedömas lite olika till exempel beroende på om det rör sig om innehav för eget bruk eller om man haft för avsikt att sälja det. Straffskalan för narkotikabrott går upp till fängelse i 3 år. Om gärningen kan anses ringa är det fängelse i högst 6 månader och för grova fall gäller en straffskala på lägst 2 år och högst 10 år. Men även om fängelse finns i straffskalan så görs en bedömning av omständigheter som talar för och emot en frihetsberövande dom. Vid straffmätning tar man också hänsyn till faktorer hänförliga till den tilltalade, exempelvis ålder, om man tidigare förekommit i belastningsregistret, levandsförhållanden. Det finns praxis för mängdresonemang när det gäller naroktikabrott. För kokain är 0,6 g den högsta mängden som ger böter. Vid 1 g kokain handlar det om fängelse på en månad. I din fråga så ligger mängden precis över den högsta mängden som ger bötesstraff men långt från mängden som ger fängelse. Bedöms narkotikabrott som ringa ger det vanligen böter men narkotikabrott av normalgraden ger en presumtion för fängelse. Min personliga åsikt är att om det rör sig om innehav för eget bruk för en tidigare ostraffd person som i övrigt har ordnade levnadsförhållanden så är böter det mest sannolika straffet. Men man måste komma ihåg att det är en bedömningsfråga från fall till fall utifrån varje situations omständigheter. Med vänliga hälsningar
Rådgivare