FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt07/12/2005

Kamera riktad mot allmän plats

Hejsan Är det lagligt att från sin egen butik har kameraövervakning. utan att det står någonstans i skyltfönstret eller på dörren, dessutom riktad mot gatan. tack för hjälp och tack för en bra sida

Lawline svarar

Hej och tack för berömmet, Lag om allmän kameraövervakning hittar du http://lagen.nu/1998:150. Enligt denna lag måste man enligt 5§ ha tillstånd för att få ha en övervakningskamera uppsatt om den riktas mot en plats dit allmänheten har tillträde. I fråga om kameraövervakning görs en avvägning huruvida intresset av övervakningen väger tyngre än den enskildes intresse av att inte bli övervakad. Vid bedömningen av den enskildes intresse skall särskilt beaktas hur övervakningen skall utföras och vilket område som skall övervakas. Länssyrelsen är tillstånds-och tillsynsmyndighet när det gäller kameraövervakning. Vidare har man enligt 3§ en skyldighet att tydligt upplysa om kameraövervakningen.
Christina WeilanderRådgivare