FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt11/03/2007

Påföljd för sexuellt ofredande

Hej jag har blivit anmäld för sexuellt ofredande för andra gången föranlett av ett badhusbesök. Första gången handlade det om att jag onanerat offentligt nattetid. Vad riskerar jag för påföljder?

Lawline svarar

Hej. Sexuellt ofredande (BrB 6:10) bestraffas med böter eller fängelse max två år. Då du inte närmare beskrivit händelseförloppet är det svårt att exakt bestämma eventuell påföljd men straffvärdet borde ligga på ett par månaders fängelse. Detta innebär att det föreligger en presumtion mot fängelse. Ditt återfall i likartad brottslighet kan emellertid ligga dig till last när påföljden ska bestämmas. Rätten ska särskilt beakta de omständigheter som talar mot fängelse, däribland att straffvärdet är under ett års fängelse. Återfall av brottslighet kan tala för fängelse om det rör likartad brottslighet eller i båda fallen allvarlig (BrB 30:4). Om ditt brott är av normalgraden för sexuellt ofredande dömer rätten troligen inte till fängelse. Däremot riskerar du skyddstillsyn, särskilt med beaktande av återfallet (30:9). Den villkorliga domen kan kombineras med samhällstjänst, om du samtycker till sådan. Om du inte samtycker talar detta för ett fängelsestraff. Möjlighet finns även att kombinera med dagsböter med det råder presumtion mot detta (30:10). I ditt fall tror jag inte det blir dagsböter är aktuellt p.g.a. brottslighetens relativt ringa värde. Till skyddstillsyn utdöms också ett alternativt fängelsestraff vilket innebär att påföljden kan omvandlas till fängelse om du missköter dig i din frihet. Mvh
Ola DavidssonRådgivare