FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt04/03/2007

Trolig påföljd vid stöld

En vän till mig begick en stöld av en hårddisk värd 2999 kronor från en butik. Väskan var preparerad med folie, och han hade även en sax och en liten kniv i väskan som verktyg. Brottet begicks när han var mycket deprimerad, och hade ätit ångestdämpande medicin (bensodiazepiner) som han fått utskrivna av sin psykiatriker mot oro. Dessa påverkade tydligt hans omdöme då han aldrig skulle ha gjort så annars. Han är 25 år gammal, ostraffad, har 200 högskolepoäng och har snart tagit sin examen. Han har även ett fast arbete. Han var mycket medgörlig vid gripandet, och ångrar sig djupt. Vad riskerar han för straff, kan det bli fängelse?

Lawline svarar

Hej, Risken för att din vän skall dömas till fängelse är enligt min mening väldigt liten. Redan värdet av det tillgripna talar mot det. Jag uppfattar omständigheterna som att stölden inte begicks genom inbrott, i sådana fall kommer det att anses som ett betydligt svårare brott. Att ett brott begås under påverkan av svår depression kan vara en förmildrande omständighet vid bedömningen av brottets straffvärde. Vid påföljdsvalet försöker man i första hand att undvika fängelse. Bland annat beaktas om den tilltalade tidigare gjort sig skyldig till brott, om det finns anledning att befara återfall och om en fängelsedom får negativa konsekvenser för familjeliv, arbete och studier. I sådana fall dömer man alltid till villkorlig dom. Men jag tror att påföljden i din väns fall kommer att stanna vid böter.
Miranda BergRådgivare