FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt12/03/2007

Brister i myndighetsutövning

Kan jag polisanmäla en kommun för brister i myndig- hetsutövning mot enskild person? Bevis finns ifrån tillsynsmyndigheten på Läns- styrelsen, som gjort granskning.

Lawline svarar

Hej! Brister i myndighetsutövning kan vara att betrakta som tjänstefel, enligt 20 kap. 1 § brottsbalken, om någon i sådan myndighetsutövning uppsåtligen eller av oaktsamhet genom handling eller underlåtenhet har åsidosatt vad som gäller för dennes uppgift. Vid bedömningen av huruvida personen vid sin myndighetsutövning agerat oaktsamt är det i första hand av betydelse vilka krav på noggrannhet och omsorg som uppgiften innefattade. Detta får vägas mot omständigheter som rör gärningsmannen personligen, t.ex. hans kunnighet, utbildning och erfarenhet eller att han handlade under tidspress. Straffrättsligt ansvar skall inte komma i fråga för varje avvikelse från den eftersträvade normen. För ansvar krävs också att det verkligen rör sig om myndighetsutövning i lagens mening. Sådan myndighetsutövning föreligger om personen agerat med hjälp av sina maktbefogenheter enligt lag eller annan författning, och agerandet t.ex. innefattar ett beslut som för den enskilde innebär förmåner, rättigheter eller skyldigheter. För skada som vållats genom fel eller försummelse i myndighetsutövning kan stat och kommun dessutom anses skadeståndsskyldiga enligt 3 kap. 2 § skadeståndslagen. Ansvaret omfattar såväl person- och sakskador som rena förmögenhetsskador och skador p.g.a. kränkning av någons personliga integritet. Utan att veta något om de närmare omständigheterna och förutsättningarna i Ditt specifika fall, är det omöjligt att bedöma om en talan om straff- eller skadeståndsansvar skulle vinna bifall. Jag föreslår därför att Du vänder Dig till en jurist eller en polismyndighet för att förhöra Dig om Dina möjligheter. Med vänliga hälsningar
Rådgivare