FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt11/03/2007

Straffskala för misshandel av hustru inför barn

Hur ser straffskalan ut för den misstänkte om han misshandlat sin hustru och barnen bevittnat det? Alltså när barnen klassas som brottsoffer?

Lawline svarar

Hej, Jag utgår ifrån att det är just barnens inblandning som är frågan och huruvida det faktum att barnen bevittnat händelsen påverkar straffskalan. Vad gäller beskrivningen, är misshandel den uppenbara brottsbeteckningen. Detta är ett gradindelat brott och en knuff utgör i regel en ringa misshandel, ett knytnävsslag misshandel av normalgraden och den grova varianten har i regel något inslag av hänsynslöshet, exempelvis tillhyggen eller liknande. Detta är en bedömning som åklagaren gör när han väcker åtal baserat på händelsen som i praktiken aldrig ser ut på samma sätt. Det är således en argumentationsfråga för åklagaren som behöver övertyga domstolen om riktigheten i sitt påstående. Enligt förarbetena till grov misshandel, Brottsbalken 3 kap 6 § se http://www.lagen.nu/1962:700, kan en anledning till att rubricera en misshandel som grov vara att det är våld mot närstående, framförallt hustru. Ytterligare argument skulle kunna vara att barnen bevittnat våldet. Det är således helt beroende på misshandelns karaktär och omständigheter i det enskilda fallet. Dessa olika grader av misshandel har vitt skilda straffskalor. Ringa misshandel leder i regel till dagsböter. Misshandel av normalgraden har ett maxstraff på två års fängelse. Straffskalan är för grov misshandel är mellan ett och tio års fängelse. Vad gäller normalgraden av misshandel samt grov misshandel är en väldigt grov tumregel att domstolen lägger straffet runt 20-30% av maxstraffet. Det exakta straffvärdet går inte att förutsäga närmare än så eftersom det helt beror på händelserna i det enskilda fallet och kan variera kraftigt. I regel beaktas inte försvårande omständigheter två gånger. D.v.s. om den omständigheten att barnen bevittnat händelsen blivit beaktat vid rubriceringen av misshandeln som grov ska det inte beaktas igen då domstolen ska välja påföljd. Straffvärdet ska som regel ligga över ett års fängelse för att det ska finnas en presumtion för fängelsestraff. Vad gäller misshandel av närstående i hemmet anses dock dessa ha ett så kallat artinslag vilket innebär att även lägre straffvärden kan leda till ett fängelsestraff. I domstolarnas påföljdsval finns det nämligen olika sätt att bryta igenom en fängelsepresumtion, bl.a. genom villkorlig dom eller ev. skyddstillsyn. Med vänlig hälsning
Rådgivare