FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt10/03/2007

Olovlig avlyssnin

vad gäller för bandinspelning av samtal? Är det OK att med dold mikrofon spela in ett samtal mellan två eller fler andra personer? Alltså ett samtal som man själv inte deltar i. och var i så fall sägs det att det är, eller inte är, tillåtet.

Lawline svarar

Det omtalade förhållandet regeras i brottsbalken 4:9 a, som du hittar http://www.lagen.nu/1962:700, och kallas olovlig avlyssning. Att, med hjälp av en bandspelare, spela in ett samtal mellan andra personer är alltså olagligt och kan ge böter eller fängelse i högst två år. Förfarandet är dock inte olagligt om man själv deltar i samtalet ("samtal mellan andra") och inte heller om man har fått samtycke av någon av dem som deltar i samtalet ("olovligen"). Med vänliga hälsningar
Rådgivare