FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt26/03/2007

Rätt att utföra underhåll på föreningens bekostnad?

Hej! Vi har en bostadsrättsförening där jag sitter i styrelsen. En av våra medlemmar vill ha en ytterdörr till garaget utbytt pga aluminium beläggningen på dörren oxiderar/ärjar, med resultatet att små, små flagor faller ner på verandan. Dörren fungerar som den skall, ser dock inte jättefin ut, den är 8 år gammal, och styrelsens bedömning är att den fyller sin funktion. Har vår medlem rätt att få den utbytt på föreningens bekostnad? Mvh

Lawline svarar

Hej, Bostadsrättsföreningen svarar enligt Bostadsrättslagen 7:4 http://lagen.nu/1991:614 för det yttre underhållet. Detta innefattar exempelvis gemensamma utrymmen, fasad, tak, trapphus och ytterdörrar. Föreningen kan i sina stadgar precisera detta underhåll. Lagen reglerar ett motsvarande ansvar för bostadsrättshavaren att stå för inre underhåll (7:12). Föreningen har genom sin konstruktion befogenhet att göra bedömningar av det slag som ni gjort i fallet. Om ni bedömt att dörren inte behöver bytas ut har bostadsrättshavaren möjlighet att ändå få till en ändring. Enligt lagen (7:2) kan han själv avhjälpa felet på föreningens bekostnad om föreningen inte själv åtgärdar felet efter en uppmaning. Föreningen får då i efterhand betala för åtgärden. Detta är dock en aningen vansklig väg för bostadsrättshavaren att gå då det inte är säkert att föreningen anses ha åsidosatt sin skyldighet att underhålla och därmed sin skyldighet att betala för en ny dörr. Med Vänlig Hälsning
Anna Wigren ErikssonRådgivare