FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt07/03/2007

Påföljd vid grov stöld för 18-åring

Hej! Jag är 18 år och har stuliet min kompis moped. Min kompis anmälde det till polisen som har rubricerat det som grov stöld. Polisen har lämnat tillbaka mopeden till honom och jag har själv försökt prata med honom. Vad kan jag få för dom om jag erkänner?

Lawline svarar

Hej! Straffskalan för grov stöld ligger mellan 6 månaders till 6 års fängelse, enligt 8:4 BrB (Brottsbalken). Begås ett brott av någon som är under 21 år ska den skyldiges ungdom beaktas vid straffmätningen, d.v.s. när man bedömer var på straffskalan man ska placera brottet, 29:7 BrB. Rätten får härvid döma till ett lindrigare straff än vad som är föreskrivet i brottets straffskala. Som riktlinjer brukar anges att en ungefärlig straffnedsättning görs med 45-55 % för någon som var 18 år när brottet begick. Det betyder att man ger ett straff som är ungefär hälften så strängt som det skulle ha blivit om en vuxen förövat brottet. Enligt 30:5 BrB får någon som har begått ett brott när den var mellan 18-21 år dömas till fängelse enbart om särskilda skäl finns för det. Särskilda skäl kan vara frekventa återfall eller att brottet är av allvarlig art, något som inte är fallet beträffande grov stöld. I stället för fängelse aktualiseras andra påföljder. Rätten får t.ex. överlämna till socialnämnden att anordna nödvändig vård. Detta förutsätter att denna åtgärd är tillräcklig ingripande i förhållande till brottet, och om det behövs i kombination med t.ex. böter eller ungdomstjänst. Vanligare påföljder istället för fängelse är villkorlig dom eller skyddstillsyn. Att bedöma påföljd är mycket svårt, vilket gör att jag inte kan ge annan ledning än ovan givits! Med vänliga hälsningar
Sara OlssonRådgivare