FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt04/03/2007

Risk för att anmälan leder till åtal

Hejsan! Jag har under en längre tid blivit illa behandlad av ett par, mycket skitsnack osv. I helgen blev jag så provocerad, de sa tex att min pojkvän inte va far till vårat barn osv. Det rann över och jag slog en flaska i huvudet på killen varefter hans tjej hoppade på mig och jag slog huvudet i en backspegel på en bil. Han har nu anmält mig och jag undrar hur stor risken är att det går till åtal? De enda vittnerna är hans kompisar. Har jag alltid rätt att rådfråga en advokat innan jag talar med polis?

Lawline svarar

Hej! Åklagaren har alltid skyldighet att väcka åtal om man kan emotse en fällande dom, det vill säga om åklagaren bedömer att bevisningen är tillräcklig. Det verkar inte finnas något hinder mot åtal i det här fallet, då det finns flera vittnen och antagligen dokumenterad skada. Om du blir åtalad kan du som förmildrande omständighet invända att du blev provocerad. Se i övrigt mitt tidigare svar på din fråga under rubriken "Rätt att tala med advokat innan polisförhör?". Med Vänlig Hälsning
Miranda BergRådgivare