FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt17/12/2005

Hur definieras "ny sammanhållen bebyggelse" enligt PBL?

Hur definieras ny sammanhållen bebyggelse? Hur många hus kan man bygga utan att det blir sammanhållen bebyggelse?

Lawline svarar

Begreppet ”ny sammanhållen bebyggelse” finns i 5 kap. 1 § Plan- och bygglagen PBL, http://lagen.nu/1987:10 : "5 kap. Detaljplan och områdesbestämmelser Detaljplan 1 § Prövning av markens lämplighet för bebyggelse och reglering av bebyggelsemiljöns utformning skall ske genom detaljplan för 1. ny sammanhållen bebyggelse,” Områden med en intensiv bebyggelseutveckling såsom exploateringsområden och områden där kommunen planerar industri, service och teknisk försörjning omfattas av 5:1 p.1 PBL. Uttrycket “bebyggelse” innefattar inte bara de enskilda byggnaderna utan också vägar, parker, lekplatser och andra anläggningar. Vad som skall förstås med “sammanhållen” kan inte preciseras genom angivande av ett visst antal byggnader. I stället är det främst omfattningen och arten av de åtgärder som avses bli genomförda som är avgörande för hur man skall bedöma behovet av detaljplan, liksom åtgärdernas omgivningspåverkan och behovet av att på ett planmässigt sätt samordna fysiska förhållanden. Den avsedda förändringen skall alltså ha viss volym och effekt för omgivningen. Rent praktiskt innebär detta att behovet av detaljplan är större om bebyggelsen utgörs av ett mindre antal flerbostadshus eller industribyggnader än om den skulle bestå av samma antal fritidshus. I rättsfallet RÅ (regeringsrättens årsbok) 1997 not 134 ansågs 22 permanenthus och en mindre konferensanläggning omfattande ca 20 rum utgöra en sammanhållen bebyggelse och en detaljplan skulle upprättas.
Rådgivare