FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt06/03/2007

Affischering utomhus

Var är det tillåtit att affischera? Flertal gör det på lyktstolpar,skräpbehållare mm. Antar själv att detta ej är lagligt, (annans egendom). Vänligen K J

Lawline svarar

Regler om affischering finns i lag (1998:814) med särskilda bestämmelser om gaturenhållning och skyltning, se http://lagen.nu/1998:814. För att varaktigt få sätta upp en affisch eller liknande reklamanordning utomhus krävs tillstånd från länsstyrelsen eller kommunal nämnd. Tillfällig affischering, som till exempel valreklam, får sättas upp om inte kommunen har reglerat detta i sina lokala ordningsföreskrifter. Dessa skall tas bort av den som satt upp den inom fyra veckor, såvida tillstånd för att få ha den uppsatt längre inte givits. Kommunerna har som jag nämnt allmänna lokala ordningsföreskrifter för vad som gäller i deras område. Dessa går lätt att hitta via sökmonter på Internet. Vad jag kan se är att många ordningsföreskrifter stadgar ett förbud mot affischering, på till exempel lyktstolpar, vänd mot allmän plats. Tillstånd från polis kan krävas. I alla kommuner finns lagliga anslagstavlor där enskilda får lov att sätta upp affischer utan att ansöka om tillstånd. Den som affischerar utan tillåtelse eller inte tar bort tillfälliga affischer inom 4 veckor kan dömas till böter och få ersätta kommunen de kostnader som uppkommit i samband med den otillåtna affischeringen. Med vänlig hälsning
Rådgivare