FrågaAVTALSRÄTTSkuldebrev27/02/2007

När någon hävdar avbetalning på skuld.

Hej.

jag har överlåtit ett skuldebrev till person A som i sin tur skall kräva person B på en skuld. person B säger att han redan har betalat en summa pengar till mig.

Vad kan person A göra i så fall?

Lawline svarar

Om person B hävdar att han har betalat men så inte är fallet blir enda utgången i fallet att person A får stämma in till domstol för att få en exekutionstitel, om inte B betalar dessförinnan vill säga. A får då vända sig till tingsrätten på den ort där B är bosatt. A skickar in sin stämningsansökan och anger orsaken till stämningen. Under förhandlingen gäller det för A att visa att han/hon har betalningsanspråk genom att vara den rätta ägaren av skuldebrevet samt att betalning inte skett. Möjligen kan du kallas som vittne som ett led i bevisningen huruvida betalning skett till dig eller inte.

För B i sin tur gäller det sedan att motbevisa att han/hon faktiskt har betalat. Detta bör sker vanligtvis genom någon form av kvitto som B då ska ha erhållit från dig, eller visa en notering på skuldebrevet att delbetalning skett och med hur mycket.

Med vänliga hälsningar

Rådgivare