FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt03/03/2007

Grov misshandel?

Hej Jag har en vän som har blivit anmäld för misshandel, händelse var att han sågade en tjej på benet på en fest båda var berusade att det va en utmaning som dom gjorde, tjejen fick åka till sjukhuset där fick hon 12 stygn på låret. enlig läkarrapporten så står det att hon inte var berusad, men det kan inte stämma eftersom hon drack en hel del den kvällen. min fråga är vad för slags misshandel är det här. är det grov misshandel eller ringa misshandel?

Lawline svarar

Hej, Brottet misshandel regleras i brottsbalken 3 kapitlet 5 §. Där stadgas att den som tillfogar en annan person kroppsskada eller smärta skall dömas för misshandel. I brottsbalken 3 kapitlet 6 § regleras brottet grov misshandel. Där sägs att vad som har betydelse vid bedömningen huruvida brottet misshandel är att se som grovt är om gärningen var livsfarlig, om gärningsmannen tillfogat svår kroppsskada eller om gärningsmannen annars då han begick handlingen visat särskild hänsynslöshet eller råhet. Brottsbalken 1 kapitlet 2 § 2 st. säger beträffande gärningsmannens berusade tillstånd att om en gärning har begåtts under självförvållat rus skall detta inte föranleda att en gärning inte skall anses vara brottslig, det vill säga brottet kommer inte att bedömas "mildare" på grund av att gärningsmannen var berusad. Beträffande den som har blivit utsatt för brottets eventuella "samtycke" till brottet (i och med att du säger att det var en "utmaning") stadgar brottsbalken 24 kapitlet 7 § att en gärning som någon begår med samtycke från den mot vilken den riktas är brottslig endast om gärningen, med hänsyn till den skada, kränkning eller fara som gärningen medför, gärningens syfte och övriga omständigheter i situationen är oförsvarlig. En straffrättslig princip är dock att man inte kan samtycka till mer än ringa misshandel, vilket bekräftas bland annat i rättsfallet NJA 1993 s 553 där två skolungdomar hade haft ett mindre slagsmål som de båda ansågs ha samtyckt till följderna av. En skada som måste sys med 12 stygn kan aldrig vara att ses som ringa misshandel. I kommentarerna till brottsbalken säga att gränsen för ringa misshandel ligger vid slag med öppen hand. Beträffande huruvida brottet är att ses som grovt skall samtliga omständigheter i det enskilda fallet beaktas. Det är svårt för mig att säga säkert hur en domstol kommer att bedöma detta, men då exempel på situationer då misshandel har ansetts som grov är då flera tillsammans har misshandlat en person, då en misshandel är helt oprovocerad eller då gärningsmannen inser att offret är helt försvarslöst men ändå fortsätter misshandeln anser jag att det ligger närmare till hands att betrakta misshandeln som du beskriver som en av normalgraden. Vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare