FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt22/01/2006

Folkbokförd på två platser

Hej! Kan man, som svensk medborgare och mantalsskriven i Stockholm, skriva sig i en kommun i Estland där man äger mark och bostad. Vad säger lagen - kan man vara skriven i båda länder? Vilka lagrum och vilka lagparagrafer gäller?

Lawline svarar

Detta regleras av folkbokföringslagen (se http://lagen.nu/1991:481 ) Det finns inget lagrum som uttryckligen säger att man inte kan vara folkbokförd på två ställen samtidigt. Men genom att läsa 6 § framgår att folkbokföring skall ske på den plats man är bosatt. Att vara bosatt innebär att regelmässigt tillbringa sin dygnsvila. Avseende utland gäller, enligt 20 § samma lag, att en folkbokföring i det aktuella landet skall ske om personen i fråga avser vara borta längre tid än ett år. Personen ses då som ”utflyttad”. Undantag till detta görs, enligt 14 §, om personen är utsänd i svenska statens tjänst. Vad gäller din fråga blir svaret alltså att du inte kan vara folkbokförd i Stockholm och Estland samtidigt. För att kunna skriva dig i Estland måste du kunna visa att du har din regelmässiga dygnsvila där.
Ann Rask SamuelssonRådgivare