FrågaKÖPRÄTTÖvrigt03/03/2007

Minsta kredittid vid konsumentköp

Har jag som konsument RÄTT att kräva 30 dagar vid betalning, eller vad är det som styr kredittiden vid köp. Är det upp till säljaren att bestämma 10, 20, 30 dagar osv. Finns det någon lagtext om detta?

Lawline svarar

Hej! I 36 § konsumentköplagen, som du finner http://www.lagen.nu/1990:932 , regleras tidpunkten för betalning vid ett konumentköp. Där står att om det inte följer av ett avtal när köparen ska betala ska betalning ske när säljaren kräver det. Säljaren och du kan alltså komma överens om hur lång kredittid du vill ha vid ett köp, men oftast har företaget en bestämd tid som de använder mot alla kunder. Det finns alltså inget reglerat om att företaget måste använda sig av en minsta kredittid. Inte heller i konumenttjänstlagen, som du finner http://www.lagen.nu/1985:716 , finns det reglerat någon viss kredittid. I 41 § ska, om inget är avtalat, betalning ske när näringsidkaren ber om det och han har utfört tjänsten. Vänliga hälsningar
Anna MannRådgivare