Kan man motsätta sig borgenärsbyte (skuldebrev)

Lisa upprättar ett löpande skuldebrevsom dagen innan hon utfärdade skuldebrevet blev försatt i konkurs. Skuldebrevet köptes av ett kreditinstitut som sedan sålde det vidare til ett finansbolag. Har Lisa rätt att kräva att finansbolaget inte har rätt att kräva henne på betalt?

tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Som jag förstår det frågar du om en gäldenär har rätt att motsätta sig byte av borgenär när det är fråga om löpande skuldebrev. Hur frågan behandlas är beroende av om det är ett innehavarskuldebrev eller ett orderskuldebrev. Då ett innehavarskuldebrev är bärare av själva rättigheten, kan inte gäldenären motsätta sig borgenärsbyte, utan måste betala till den som visar upp skuldebrevet dvs har det i sin hand. Om det emellertid är ett orderskuldebrev måste borgenären, förutom att ha det i sin besittning, kunna stödja sig på en riktig överlåtelsekedja. Vissa invändningar kan emellertid göras och dessa finnes i 15 samt 17 §§ skuldebrevslagen. Enligt konkurslagen kan dock vissa handlingr företagna strax innan konkurs förklaras ogiltiga.

Mvh

Fia BergRådgivare