FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt27/02/2007

Skadegörelse

Vad säger brottsbalken om skadegörelse? Olika typer, grövre och mindre brott, och påföljderna på dessa.

Lawline svarar

Hej! Skadegörelse regleras i 12 kap. 1 § brottsbalken (BrB). Brottet består i att någon förstör eller skadar egendom (oavsett om det rör sig om fast- eller lös egendom), till men för någon annans rätt. Med förstörande eller skadande avses situationer då objektets utseende eller beskaffenhet har förändrats i något avseende - det kan här nämnas att även levande djur enligt bl.a. rättsfallet NJA 1988 s.495 (där en hund dödats) kan vara föremål för skadegörelse. Däremot omfattas inte situationer där man endast rubbar besittningsförhållandet till objektet (exempelvis genom att flytta objektet så att rättighetshavaren inte kan använda det). Ett sådant handlande kan dock i vissa fall betraktas som egenmäktigt förfarande enligt 8 kap. 8 § BrB. Att handlandet ska vara till men för annans rätt, innebär att det måste ha uppstått en skada, normalt är det kanske vanligast att detta består i en ekonomisk skada, men om rättighetshavaren betraktar föremålet som värdefullt på annat sätt (affektions- eller estetiskt värde), omfattas även sådana skador (förutsatt att de inte är av alltför obetydlig karaktär). Vidare är skadegörelse ett uppsåtligt brott varför det krävs uppsåt hos gärningsmannen för att ansvar ska kunna utdömas. Straffet för normalgraden av skadegörelse är numera böter eller fängelse i högst ett år (fram till 1 januari 2004 var maximistraffet sex månaders fängelse). Enligt förarbetena (prop. 2002/03:138) var anledningen till denna höjning att ge utrymme för en ökad nyansering vid fastställande av påföljd. Lindrigare fall av skadegörelse regleras i kapitlets 2 §, och vid bedömningen av huruvida brottet är att anse som ringa, ska samtliga omständigheter beaktas, särskilt hur obetydlig skadan är. Om skadegörelsen är att betrakta som ringa och övriga förutsättningar för ansvar är uppfyllda, döms man för åverkan, för vilket straffet är böter. Även i detta fall krävs dock att det rör sig om ett förstörande eller skadande av egendom till men för någon annans rätt, d.v.s. att det rör sig om skadegörelse i den mening som avses i kapitlets 1 §. Är skadegörelsen istället att betrakta som grov, ska man enligt 3 § dömas för grov skadegörelse, för vilket straffet är fängelse i högst fyra år. Enligt lagtexten ska man vid bedömandet av huruvida skadegörelsen är grov eller inte, särskilt beakta om det uppkommit synnerligen fara för någons liv eller hälsa, samt om egendomen som skadats eller förstörts är av stor kulturell eller ekonomisk betydelse, eller om skadan på annat sätt är synnerligen kännbar. Brottsbalken finner du http://lagen.nu/1962:700. Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare