FrågaKÖPRÄTTÖvrigt24/11/2005

Telefonförsäljning-ångerrätt

Hej ! Om man via ett företag får ett telefonsamtal om att köpa en annonsplats på internet nappar på det och ångrar sig. Har man rätt att häva beställningen eller måste man köpa annonsen?

Lawline svarar

Om du som konsument köper något av en telefonförsäljare har du enligt Distans- och hemförsäljningslagen (se lagen i dess helhet http://lagen.nu/2005:59) 14 dagars ångerrätt när du handlar inom Sverige. Detta framgår av lagens 1 kap 9 §. I fråga om en tjänst börjar ångerfristen i regel löpa den dag som avtalet ingås. Ångerrätten börjar aldrig löpa förrän du har fått den information som säljaren måste ge dig enligt lagen, exempelvis hur du ska ångra köpet samt namn och adress till den som du ska vända dig till om du ångrar dig. Se 1 kap 10 §. Du måste också få en ångerblankett. Om näringsidkaren inte informerar dig om din ångerrätt enligt 1 kap 7 § 2 stycket 1 punkten, förlorar du din ångerrätt ett år efter att ångerfristen skulle börja löpa, se 1 kap 11 §. Enligt 1 kap 14 § ska näringsidkaren snarast och senast inom 30 dagar efter att konsumenten frånträtt avtalet om tjänst, betala tillbaka vad konsumenten har betalat. Lycka till!
Branka StojkovicRådgivare