FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt03/03/2007

Försök till bedrägeri - lista med bankomatkortsnummer

Fallet: Polisen tog en man och i hans väska fanns ett häfte med tio bankomatkortsnummer och deras utgångsmånad/år. Mannen hävdade att hans vän hittat ett papper med dessa och att han sa till sin vän: "Kan du inte skriva ner dem, det kan ju vara något viktigt!" Polisen tittade upp kontokorten och inget av dem hade blivit utsatt för brott. Polisen säger att man eventuellt tänker rubricera det hela som försök till bedrägeri ("du kanske skulle köpa grejer på nätet för dessa", var ett av deras påståenden) men jag tycker det låter väldigt långsökt. De kan ju inte bevisa någonting och sådana sifferkombinationer huserar ju på olika sidor på internet hela tiden. Hur låter detta i era öron?

Lawline svarar

Ett försök till brott är straffbart om det funnits fara att brottet fullbordats. Det räcker inte med en viss risk att brottet skall ha kunnat fullbordas, se http://www.lagen.nu/1962:700#K23P1 . För att ett straffbart försök ska föreligga krävs att den misstänkte haft så kallat uppsåt till fullbordandet. Detta innebär att den misstänkte med vett och vilja ska ha tänkt genomföra brottet. För att någon ska kunna straffas för bedrägeri krävs att gärningsmannen haft uppsåt till vilseledandet av någon annan, till att detta förledde den utsattes handling som i sin tur innebar skada, se http://www.lagen.nu/1962:700#K9P1 . För att kunna dömas för bedrägeri i det givna fallet krävs alltså att den misstänkte skrivit ned bankomatkortsnumren för att använda dessa i egenskap av rätt innehavare av bankomatkorten. Han måste även ha haft till syfte att lura till exempel en bank eller en affär att godta hans betalning med korten, vilket orsakat skada för banken som står bakom bankomatkorten. För att försök till bedrägeri ska föreligga krävs därmed att den misstänkte velat allt detta då han skrev ned bankomatkortsnumren. Att gå runt med en lista på bankomatkortsnummer är givetvis inte brottsligt i sig, men det mest rimliga verkar vara att syftet med listan har varit brottsligt. Det är åklagarens uppgift att visa att det är ställt utom rimligt tvivel att den misstänkte haft rätt uppsåt till bedrägeribrottet samt att det faktiskt funnits en fara att brottet skulle fullbordas. Påstår den misstänkte att han skrivit ned numren från en lapp för att de kan ha varit viktiga kommer detta förmodligen inte räcka för att domstolen ska ogilla åtal för försök till bedrägeri. Det är i och för sig en förklaring som medför att uppsåt har saknats till vilseledandet och skadan som drabbar den som utsätts för försöket, men den är knappast rimlig. Utan att känna till alla omständigheter i fallet bedömer jag det som att den misstänkte måste kunna förklara sig bättre för att undgå att fällas för försök till bedrägeri. Med vänliga hälsningar
Rådgivare