FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt26/02/2007

Rattfylleri - medverkan m.m.

Vad säger lagen om mina skyldigheter och vilka befogenheter jag har som privatperson att ingripa vid misstänkt rattonykterhet? Är jag medskyldig vid ev. olycka om jag inte förhindrat körning? Hur handgripligt får jag gå tillväga för att hindra alkoholpåverkad person att köra?

Lawline svarar

Hej! Ansvar för underlåtelse att hindra någon att begå brott gäller enbart för vissa personer och vilka det är räknas upp i 23:6 st. 2 Brottsbalken (Brb). Ansvaret gäller föräldrar, andra uppfostrare eller förmyndare och den som ska hindras från att begår brott är den som står under deras vårdnad eller lydnad. Förpliktelsen gäller enbart om förhindrandet kan ske utan fara för dem själva eller deras närmaste och att det kan ske utan anmälan till myndighet. I 23:4 Brb föreskrivs ansvar för medverkan. Detta ansvar gäller även rattfylleri, som är straffbart enligt 4 § lagen (1951:649) om straff för vissa trafikbrott (TBL), eftersom fängelse ingår i straffskalan för rattfylleri. För ansvar krävs det att man har främjat gärningen med råd eller dåd. Det finns två former av främjande, den första är anstiftan och innebär att medverkaren förmår gärningsmannen att utföra gärningen, d.v.s. genom psykisk påverkan övertygar gärningsmannen att utföra gärningen. Den andra formen av medverkan kallas medhjälp och föreligger om inte kraven för anstiftan uppnås och kan ske fysiskt eller psykiskt t.ex. genom råd eller uppmuntran. Främjandet kan vara ett tämligen obetydligt bidrag men om det varken psykiskt eller fysiskt har haft någon inverkan på gärningens genomförande föreligger inget främjande. Främjandet kan även ske genom underlåtenhet. Det finns rättsfall där frågan om medverkan till rattfylleri har behandlats. Exempel på när ett handlande har bedömts som medverkan har varit att någon har överlämnat åt en alkoholpåverkad att föra fordonet, hjälpt en alkoholpåverkad att starta fordonet eller bjudit den som för/ska föra fordonet på alkohol. Ansvar förutsätter dock alltid att ”förande i påverkat tillstånd” främjas, vilket inte alltid sker när någon åker med en onykter förare. Det är svårt att säga hur man får ingripande mot någon som är på väg att begå rattfylleri brott, men man får inte vidta åtgärder som i sig innebär brott, t.ex. får man inte tillfoga annan kroppsskada eller smärta så att misshandel föreligger (3:5 Brb) eller ta någons bilnycklar så att man gör sig skyldig till egenmäktigt förfarande (8:8 Brb). I exceptionella fall som när det föreligger fara som hotar liv, hälsa eller egendom skulle det kunna föreligga en nödsituation som vid en helhetsbedömning skulle göra en annars brottslig gärning försvarlig. I Rättegångsbalken (Rb) finns i 24: 7 st. 2 en bestämmelse som gör att när någon har begått ett brott varpå fängelse kan följa så får brottslingen gripas av envar om han påträffas på bar gärning eller flyende fot. Observeras måste alltså att det för ingripande förutsätts att brottet redan har skett. Med vänliga hälsningar
Sara OlssonRådgivare