FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt28/02/2007

Marknadsmässig hyra för industrilokal

Vi tänker köpa en industrilokal där halva utrymmet är uthyrt till icke marknadsmässiga priser. En hyregäst sitter med kontrakt med uppsägning 9 månader och förlängning 12 månader och betalar 116:- per m2 inkl allt. Hur snabbt kan man säga upp dem? Är uppsägningstiden 9 månader efter 2007-09-01 eller kan man hävda något om icke marnadsmädssiga priser?

Lawline svarar

Hej, Jag hoppas att jag har förstått läget rätt om det är så att ni är i färd med att köpa en fastighet (alltså ingen hyresrätt eller likn med andrahandsuthyrning) där ett 8-årigt hyreskontrakt håller på att löpa ut. Det kontraktet innehåller en avtalspunkt som säger att uppsägningstiden är 9 månader. Hyreslagen, vilken egentligen är 12 kapitlet i Jordabalken blir då tillämplig. Det mest framträdande syftet med denna lag är att skydda utsatta hyresgäster från mäktiga fastighetsägare och tillika hyresvärdar. Därför finns det regler om att hyran kan nedsättas, dock inte att den ska höjas. Hyran ska enligt 19§ sättas till skäligt belopp, men detta endast om hyresbeloppet inte är bestämt i kontraktet, vilket det ju tydligen är i ert fall. Mitt råd till dig blir därför att säga upp hyresavtalet så snart som möjligt för att det ska löpa ut om 9 månader. Från vad du skriver verkar det som att avtalsvillkoren säger att uppsägningstiden är 9 månader oavsett när och av vem avtalet sägs upp. Det är om ingen uppsägning skulle ske som det förlängs med 12 månader i taget. Även under eventuell förlängning (dvs efter 070930) torde uppsägningstiden vara 9 månader, men det är svårt att säga utan att ha sett den exakta ordalydelsen i avtalet. Ett par viktiga grejer om uppsägningen: 1. Uppsägningen ska vara skriftlig (JB 12 kap 8§)! 2. Ni kan bli ersättningsskyldiga med ett belopp som uppgår till ett års hyra om ni vägrar att fortsätta låta hyresgästen hyra lokalen eller ställer upp orimliga krav för ett fortsatt hyresförhållande (57§). 3. När ni säger upp hyresgästen måste ni underrätta den om de villkor ni ställer för fortsatt hyresförhållande och även att hyresgästen, om denne vägrar flytta utan ett års ersättning, kan vända sig till hyresnämnden för att få hjälp inom två månader. Lycka till! Vänligen,
Mia EjendalRådgivare