FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt21/11/2005

Vad innebär skyddsbeloppet?

Hej! En fråga ang. exekutiva auktioner av fast egendom..Vad innebär ordet skyddsbelopp i exekutiv auktion av fast egendom. Vad får sedan detta för betydelse för de inteckningar och nyttjanderätter som hamnar efter eller före skyddsbeloppet?

Lawline svarar

Hej! Skyddsbeloppet är summan av alla fordringar med bättre rätt än den fordringsägare som ansökt om exekutionen inklusive förrättningskostnaderna samt eventuella ägarhypotek enligt 12:29 UB. När man sedan gör utrop på den exekutiva auktionen försöker man se till så att de bud som erbjuds överstiger skyddsbeloppet eller täcker detta. Att räkna ut skyddsbeloppet är bra för att veta vilka som får täckning för sina fordringar. De som ligger under de fordringar som nämndes ovan får då täckning i den mån som är möjligt efter det att de med bättre rätt får betalt. De inom skyddsbeloppet har alltså bäst rätt och får betalning först, medan de utanför skyddsbeloppet får i den mån det räcker och blir över. Detta är emellertid en aning krångligt och du får gärna kontakta mig om du vill ha en närmare beskrivning. Mvh
Fia BergRådgivare