FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt27/02/2007

Övergrepp i rättssak

Om man trakasserar en person som har vittnat mot en i en rättegång för tre år sen, kan man göra sig skyldig till övergrep i rättsak eller blir det annan rubricering som tex ofredande?

Lawline svarar

Hej, Om övergrepp i rättssak stadgas i Brottsbalkens 17 kap 10 §, se http://www.lagen.nu/1962:700. Enligt detta lagrum krävs att någon angriper annan med våld eller hot om våld, och anledningen till detta kan bland annat vara att denne gjort anmälan, fört talan, avlagt vittnesmål eller annars vid förhör avgett utsaga hos en domstol. Det är också övergrepp i rättssak när en person genom någon annan gärning, som medför lidande, skada eller olägenhet, eller med hot om en sådan gärning angriper någon för att denne avlagt vittnesmål eller annars avgett utsaga vid förhör hos en myndighet. Till skillnad från tex ofredande så krävs alltså för att det skall vara fråga om övergrepp i rättssak att syftet med våldet, hotet etc är att hämnas eller att hindra någon från att vittna. Om så är fallet tar bestämmelsen om övergrepp i rättssak över andra bestämmelser om tex ofredande eller misshandel. Ingen tidsgräns är satt vad gäller sambandet med rättegången. Med vänliga hälsningar
Rådgivare