FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt29/11/2005

Hur kommer mitt straff att ändras om jag överklagar?

Hej! Jag undrar vad som är praxis när man har "framställt falsk urkund",hur höga böterna blir. Böterna borde väl vara i paritet med brottet? Vad jag menar är att - om du skriver på falsk urkund för t.ex en check för att få ut säg 100 000 kr eller som i mitt fall skrivit en annans namn på en av Storstockholms lokaltrafik utfärdat kontrollrapport där det skulle ha kostat mig 400 kr om jag erkänt på plats?Nu har jag blivit dömd till villkorlig dom + dagsböter 40 a 300 kr + 500 kr (brottsofferfonden). Alltså total summa 12 500 kr Jag tänker överklaga domen men vet inte riktigt på vilket sätt jag ska lägga fram det.

Lawline svarar

Hej! Eftersom du inte erkände på plats, gör du dig skyldig till ett brott med annat straffvärde dvs du kommer aldrig att få ett straff där du bara behöver betala 400 kronor. Dina chanser att få en lindrigare straff är inte särskilt goda. Mvh
Fia BergRådgivare