FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt08/12/2005

Vad krävs för tvångsförsäljning av bostadsrätt?

Hej Lawline. Jag och min sambo innehar en bostadsrätt som vi köpte på villkor att min sambo skulle bedriva Redovisningsbyrå i lägenheten, vilket finns inskrivet i medlemsansökan till föreningen och undertecknat av ordföranden i densamma. Vidare förutom att jag bor permanent i lägenheten bedriver jag telefonförsäljning från lägenheten samt att jag har en invalidiserad kille anställd fyra timmar dagligen som telefonförsäljare. Fråga: Är detta skäl till uppsägning av medlemsskap och tvångsförsäljning av bostadsrätten?

Lawline svarar

En bostadsrättsinnehavare har i regel större frihet än en hyresgäst att använda lägenheten för andra ändamål än det avsedda, t ex att använda lägenheten som kontor. Föreningen har enligt bostadsrättslagen bara rätt att åberopa avvikelser som är av avsevärd betydelse för den, eller för andra medlemmar. Allmänt gäller precis som för hyresgäster att man skall iaktta "sundhet, ordning och skick" i fastigheten. Man får inte orsaka störningar som påverkar övriga boende. Om man har besök eller som i ditt fall anställda i lägenheten, svarar man för att dessa perosner iakttar samma ordning som en själv. Om bostadsrättshavaren bryter mot dessa förpliktelser kan bostadsrätten förverkas och föreningen säga upp bostadsrättshavaren för avflyttning. Som sagt krävs dock att det som ligger bostadsrättshavaren till last inte bara får vara av ringa betydelse. Det skall handla om väsentlig störning eller avvikelse.
Sara EdströmRådgivare