FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt19/02/2007

Ingripande vid brott, även polisen skyldighet

Jag undrar om jag är skyldig att ingripa när någon blir misshandlad? Vilken lag kan jag få stöd i? Är det skillnad om jag är polis, måste polis ingripa vid en misshandel? Vilken lag kan ge stöd där?

Lawline svarar

Hej! Du är inte juridiskt inte skyldig att ingripa, men däremot har du rätt att ingripa och gripa gärningsmannen på bar gärning, 24:7 RB (lagrum http://www.lagen.nu/1942:740); vem som helst får på bar gärning gripa den person som gör sig skyldig till ett brott där fängelsestraff ingår i straffskalan. Du får använda nödvändig våld, men inte mer än det är proportionellt till det våld gärningsmannen använder för att motsätta sig. Även nödvärnsrätten i 24:1 BrB (lagrum http://www.lagen.nu/1962:700) kan aktualiseras. Väktare t.ex. utnyttjar just envars- och nödvärnsrätten när de ingriper. Polis skall tillkallas omgående. Även om du inte är skyldig att ingripa så är det brottsligt, 23:6 BrB, att inte anmäla brott om du kan göra det utan fara för dig själv och dina närmaste. Det kan påpekas att det finns exempel där personer har dömts för medhjälp till brott genom att de anses ha givit sitt stöd till handlingen. NJA 1963 s 574, då en man höll en väns jacka när denne vän deltog i en misshandel. Den man som höll jackan ansågs då ha främjat gärningen. Det rör sig ofta om fall där man känner förövaren. Det är värt att anmärka att du kan ha garantställning och att du därmed kan ha ansvar för andra personers liv och hälsa, en badvakt ska exempelvis rycka in om någon håller på att drunkna och som förälder har du ansvar för ditt barns agerande. Det är möjligt att en polis kan sägas ha en slags garantställning. Polisen som myndighet ansvarar för att förebygga brott och hindra störningar av allmän ordning och säkerhet och ska ingripa när störning därav sker. En polis är skyldig att trygga allmän ordning och säkerhet inom sitt distrikt även när denne är ledig, 4:10 Polisförordningen. Vad som mer specifikt anges i polisens tjänsteföreskrifter känner jag inte till men en polis är skyldig att ingripa vid misshandel. Med vänlig hälsning
Rådgivare