Krav på betalning

Kom överrens med styrelsen i maj 2005 om att själv utföra ett mindre arbete på utsidan av min lägenhet mot ersättning.

Skrev ett brev i juli 2005 med ersättningskrav. Detta har jag ännu ej fått svar på, trots upprepade påminnelser, både skriftligen och muntligen.

Varje gång lovar man att svara, men inget händer.

Vad göra för att kräva ett svar?

Lawline svarar

Du kan börja med att skriva en påminnelse där du förklarar att om inte betalning sker inom t ex 10 dagar så kommer du att skicka ärendet vidare till kronofogdemyndigheten. Om du sedan inte får betalt inom 10 dagar är det bara att vända sig till kronofogdemyndigheten med en ansökan om betalningsföreläggande. Om bostadsrättsföreningen inte medger betalningsskyldighet kan du inom fyra veckor begära att kronofogdemyndigheten överlämnar ärendet till tingsrätten. Det är du som avgör om du i ett sådant läge vill driva vidare ärendet till tingsrätten eller inte. Genom det här förfarandet kommer du förhoppningsvis att få ett svar.

Med vänlig hälsning

Raoul MehtaRådgivare