FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt30/11/2005

Får en lärare beslagta alkohol som ligger i en väska?

Är det sant att skolan är en drogfri zon och att en lärare har rätt att beslagta alkohol som ligger i en väska och som INTE på något sätt förtärs av en minderårig?

Lawline svarar

Det finns inte någon uttrycklig författningsbestämmelse som ger skolan rätt att omhänderta elevers egendom av ordnings-eller säkerhetsskäl. En skola kan dock anta egna ordningsregler som slår fast vilka typer av föremål som från ordnings- eller säkerhetssynpunkt inte är tillåtna att inneha eller använda inom skolans område. Detta framgår bl.a. av justitieombudsmannens beslut dnr 2415-1999. En lärare kan ha rätt att beslagta sådan egendom som förbjudits p.g.a. ordnings- eller säkerhetsskäl, om egendomen förvaras t.ex. i ett skåp eller på annat ställe som inte ägs av eleven. Vad gäller egendom som eleven förvarar i sin väska är huvudregeln emellertid att sådan egendom inte får beslagtas. I extrema fall kan beslag dock ske i enlighet med brottsbalkens nödregler. Handlar det inte om en nödsituation, men det rör sig om ett föremål som är förbjudet att inneha enligt lag, kan skolpersonalen vända sig till polisen. Polisen har rätt att ta föremålet i beslag. Om en minderårig bär runt på alkohol i en väska på skola får en lärare alltså inte beslagta denna. Det torde inte vara aktuellt att tillämpa nödreglerna i ett sådant fall. Eftersom det är olagligt för den minderåriga att inneha alkohol (även om den inte förtärs) kan dock läraren ta hjälp av polis.
Sofie OlofssonRådgivare