FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt22/11/2005

Får mindreåriga bära alkohol?

Om en minderårig, med tillstånd av sina föräldrar, bär alkohol i form av öl 5,2%, från plats A till plats B. Plats A är hemmet och plats B är en väns hem som ska ha ölen. Dom som ska ha ölen är över 20 år. På vägen träffar de minderåriga på en vuxen, i detta fall en lärare, som beslagtar ölen och säger att det är full lagligt. Är detta sant? Är det ett brott för en minderårig att bära, inte på något sätt förtära ölen?

Lawline svarar

Hej! Personer som inte har rätt att köpa alkohol (i butik/på systemet) får heller inte bära runt på den. I ditt fall med 5,2%-ig öl måste alltså personen som bär ha fyllt 20 år. Tillstånd från föräldrar har ingen betydelse. En för ung person som ändå gör detta bestraffas inte, däremot kan alkoholen beslagtas. Endast polisen har rätt att göra detta. En lärare har inte sådan rätt om det sker utanför skolan. Det enda läraren kan göra är att anmäla det inträffade till polisen. En lärare som utanför skolan beslagtar öl gör sig skyldig till egenmäktigt förfarande enl. BrB 8:8 (se http://lagen.nu/1962:700). Hoppas du fick svar på din fråga! Mvh,
Lawline RådgivareRådgivare