FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt20/11/2005

Kameraövervakning på arbetsplats

Får en chef med hjälp av en eller fler övervakningskameror (på allmän plats) i butik, kolla igenom material under en längre tid för att sedan använda detta i tex en uppsägning? Har inte arbetstagaren några rättigheter som individ eller privatperson mot att bli övervakad på sin arbetsplats?

Lawline svarar

Hej! Jag blir lite osäker när du säger allmän plats och sedan säger att det är en butik. En butik är inte en allmän plats utan ägs ju av personen eller företaget som äger butiken. Oavsett, på arbetsplatser är det arbetsgivarens rättighet att sätta upp filmkameror för kameraövervakning. Personalen måste dock meddelas om att de övervakas. Övervakningen får alltså inte genomföras i smyg. Om kameraövervakningen gått till på rätt sätt så får givetvis det filmade materialet användas som bevis vid en eventuell uppsägningsprocess.
David AnderssonRådgivare