Trafikförseelser

Jag undrar vad lagen säger om ringa och icke ringa brott i trafikförseelser

Vad är ringa brott och icke ringa?

Med vänlig hälsning

Annelie Eek

Lawline svarar

Hej!

Bestämmelser om trafikförseelser finns reglerade i ett antal olika trafikföreskrifter. Framför allt finns bestämmelser i trafikförordningen (TraF) se http://www.lagen.nu/1998:1276. I 14 kap. TraF finns ansvarsbestämmelser för då man brutit mot någon av paragrafer i förordningens tidigare kapitel. Här finns ingen generell indelning i ringa och icke ringa brott.(dvs brott av normalgraden)

Det bör även nämnas att det finns en trafikbrottslag, lag (1951:649) om straff för trafikbrott (TBL), med allmänna straffbestämmelser för t.ex. vårdslöshet i trafik. Här finns en uppdelning- främst mellan grova brott och brott av normalgraden. Om det är någon specifik regel du undrar över är du välkommen att höra av dig igen.

Med vänliga hälsningar

Sara OlssonRådgivare