FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt03/02/2007

Vissa ändringar i sekretesslagen.

Hur/var hittar jag svaret på detta: Under våren 2006 beslutade riksdagen om vissa ändringar i sekretesslagen vilka trädde i kraft den 1 oktober 2006. Vilken proposition ligger till grund för ändringarna? Vilken dag beslutade riksdagen om de ändringar i sekretesslagen som trädde i kraft 1 oktober 2006? Har kollat på riksdagen och klickat på SFS ocg slagit in 1980:100 men inte fått ordenligt svar. Trodde detta skulle vara en mycket enkel uppgift men icke. Är ni snälla och hjälper till? Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej Den proposition som ligger till grund för ändringarna i sekretesslagen som trädde i kraft 1 oktober 2006 är prop. 2005/06:161 Propostionen behandlar bland annat förslag till tre nya generellt tillämpliga sekretessbestämmelser till skydd för känsliga uppgifter om enskilda samt nya sekretessbrytande regler avseende dels visst uppgiftslämnande från hälso- och sjukvården och socialtjänsten till de brottsutredande myndigheterna vid misstanke om grova brott. I propositionen behandlas också vissa förslag offentlighet och sekretess i skolan.
Rådgivare