FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt29/11/2005

Rätt till förlängt uppehållstillstånd?

Rysk kvinna söker förlängt uppehållstillstånd, har barn i äktenskap med svensk man, nu skilsmässa.Kvinna och barn får egen bostad här, ny folkbokföringsadress.. Får kvinnan förlängt uppehållstillstånd pga anknytningen till barnet? Föräldrarna har gemensam vårdnad.

Lawline svarar

Enligt utlänningslagen kan en person som redan beviljats ett uppehållstillstånd få detta förnyat om personen fått tillståndet på grund av familjeanknytning och detta familjeanknytningsförhållande består. Dock görs undantag från detta om personen har en särskild anknytning till Sverige. Din tidigare sambos barn tord utgöra en sådan "särskild anknytning". Jag föreslår att du vänder dig til migrationsverket för att få ett utförligare svar. Adressen dit hittar du http://www.migrationsverket.se
Ann Rask SamuelssonRådgivare