FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt11/02/2007

Olaga hot?

Hej! Jag har en fråga min förre detta man hotar mig om jag inte byter efternamn så ska han se till att mitt liv blir ett helvete. Men visst har jag rätt att ha mitt efternamn kvar. Vad ska jag göra med hoten ska jag gå till polisen?

Lawline svarar

Hej Du har rätt att behålla ditt efternamn även efter att äktenskapet upplöses. Du kan även behålla detta efternamn om du gifter om dig. Däremot kan inte du inte föra över efternamnet till din nya make. Din före detta make kan göra sig skyldig till olaga hot. Olaga hot innebär att någon med vapen eller på annat sätt hotar någon annan med brottslig gärning, exempelvis misshandel. För att det skall vara olaga hot krävs att den som hotas upplever en allvarlig fruktan för egen eller annans säkerhet till person eller egendom. Det innebär att den som blir hotad måste uppleva hotet som allvarligt menat, dessutom måste hotet röra en brottslig gärning. Regeln om olaga hot finner du i 4:5§ brottsbalken http://www.lagen.nu/1962:700 Din före detta makes hot är troligen inte att anse som olaga hot, eftersom att det egentligen kan innebära vad som helst, det behöver inte röra en brottslig gärning. Känner du dig illa till mods eller tycker att situationen känns hotande råder jag din ändå att höra av dig till polisen så kan de hjälpa dig vidare. Vänligen
Rådgivare