FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt22/02/2007

Rekvisit för Våldtäkt

Hej, jag har en fråga. Om en tjej vid 16-20 års åldern gåt lättklädd ute en sommarkväll och en kille kommer o har sex med henne kan hon stäma honom då ? Tack hej

Lawline svarar

Det är helt oväsentligt hur flickan/kvinnan är klädd. Blir hon sexuellt utnyttjad eller våldtagen, d.v.s. att någon genom misshandel eller hot tvingar henne till samlag eller till en annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens art är jämförlig med samlag, skall hon anmäla detta till polisen. Den person som utförde handlingen döms för våldtäkt till fängelse mellan två och sex år. Det spelar ingen roll om den person som blir utnyttjad är berusad eller påverkad på annat sätt eller t.o.m. sover under övergreppet - det är fortfarande våldtäkt! Har fler medverkat skall även dessa straffas. Beroende på situationen och utförandet kan brottet ses som mindre grovt eller grovt. Personen som blivit utsatt för brottet har även rätt till skadestånd. För mer information se Brottsbalken kap 6 som finns att hitta http://www.lagen.nu/1962:700 Med vänliga hälsningar,
Louise HjelmRådgivare