FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt04/02/2007

Sexuellt ofredande att ta bild på sovande person?

Person A och person B träffas ute en kväll på krogen varav A är jättefull och B betydligt nyktrare. De tar in på ett hotell och har sex. Efter sexet somnar A ganska djupt varav B tar tillfället i akt och knäpper lite nakenbilder på A med sin mobil (för att sedan försvinna innan A vaknat). Några dagar senare skickar B ett mms till A innehållande ett par av bilderna samt en text lovandes att sprida bilderna om A pratar illa om B. Vad har B begått för brott och finns det någon vinning på att gå vidare med saken i A:s situation?

Lawline svarar

Själva fotograferingen kan bedömas som sexuellt ofredande enligt 6 kap 10 § Brottsbalken, se http://www.lagen.nu/1962:700. Hotet om att visa bilderna är dock inte av sådan art att det skulle kunna falla under brottet Olaga hot, detta eftersom det då krävs att gärningen som personen hotar att utföra skall vara brottslig. Svårt att säga om A kan få någon "vinning" med att gå vidare med saken, men det kan förstås alltid vara bra att gå till polisen och berätta om det inträffade och se vad de kan göra. Mvh
Rådgivare