FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt29/01/2007

Samlag med underårig

Om min dotter är 14½ år och har en sexuell relation med en som är 19 år i år, är det brottsligt även sexet är ömsesidigt?

Lawline svarar

Hej. Enligt 6:4 BrB gör den som har samlag med barn under femton år sig skyldig till våldtäkt mot barn. Straffet för detta är mellan 6 månader och 6 års fängelse. Samlagets frivillighet från barnets sida gör inte gärningsmannen ansvarsfri. Däremot kan samlagets frivillighet göra att brottet ses som mindre grovt och istället vara att anse som sexuellt utnyttjande av barn enligt 6:5. Vad man tar hänsyn till för att döma till det mindre allvarliga brottet är gärningsmannens ålder samt målsägandes (alltså barnets) ålder och frivillighet. Med tanke på gärningsmannens ålder (19 år) och att din dotter endast är marginellt yngre än tillåten ålder för genomförande av samlag, torde brottet benämnas som sexuellt utnyttjande av barn. Straffet för detta är fängelse mellan 14 dagar och 4 år. Emellertid är gärningsmannen under 21 år varpå han erhåller en form av ungdomsrabatt. Hans brott kommer endast att rendera fängelse om det finns särskild skäl för det, 30:5. En troligare påföljd är villkorlig dom enligt 30:7, vilket dock innebär att 19-åringen lagförs. Din dotter gör sig överhuvudtaget inte skyldig till något brott utan ses tvärtemot som offer. Dessutom kan barn under femton år inte ådömas påföljd, likväl att de genomfört något brott. Mvh
Ola DavidssonRådgivare