FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt04/02/2007

Öppet trådlöst nätverk och gratissurfing

Är det lagligt att ansluta och utnyttja till ett öppet trådlöst nätverk utan tillstånd från innehavaren/ägaren. nu tänker jag främst på dator Wlan 802.11 A,B eller G

Lawline svarar

Hej, Rättsläget är här oklart. Dels finns ingen lagstiftning som direkt träffar denna situation, dels finns inga kända rättsfall då någon ”gratissurfat” på grannens trådlösa nätverk. Utgången av ett fiktivt mål är således osäker. Hypotetiskt skulle tänkbara åtalspunkter kunna vara egenmäktigt förfarande enl. Brottsbalkens 8 kap 8 § alternativt olovligt brukande enligt 10 kap 7 §, se http://www.lagen.nu/1962:700. Innan vi får ny lagstiftning eller ett liknande fall blir prövat går det inte att ge ett rakt svar på din fråga. En parantes är att Post- och Telestyrelsen rekommenderar att polisanmäla om man upptäcker och kan bevisa ett intrång i sitt trådlösa nätverk. Mvh
Rådgivare