FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt03/02/2007

Köp av sexuell tjänst och nakenposering

Hej, jag jobbar för ett företag som erbjuder betalningstjänster på Internet. Det sker nu betalningar mellan privatpersoner för ”webcam live show” dvs. att tjejer utför sexuella aktiviteter framför en webkamera som någon betalar för att se på. Allt sker i realtid (live) och pengarna transfereras mellan 2 privatpersoners konton. Min fråga är vad SFS-nummer 1998:408 … tillfällig sexuell förbindelse… betyder. Strider dessa webcam shower mot svensk lag?

Lawline svarar

Hej, Lagen du hänvisar till är den gamla ”sexköpslagen” vilken sedan 2005 är upphävd och ersatt av Brottsbalkens 6 kap 11§, vilken du hittar http://www.lagen.nu/1962:700. Innebörden är i huvudsak densamma med undantag av det andra stycket som numera ger paragrafen ett något större tillämpningsområde. Precis som du pekar på handlar det om just innebörden av ”sexuell förbindelse”. Främst avses enligt propositionen här samlag men även annat sexuellt umgänge. Dock är man i förarbetena, Prop. 1997/98:55 sida 137, samt i doktrin, Jareborg, Brotten, 2 uppl. s. 319, överens om att nakenposering som utförs av myndig person mot betalning inte torde omfattas av begreppet ”sexuell förbindelse”. Eftersom ingen fysisk kontakt sker vid en webcam show borde det per definition vara att betrakta som nakenposering och således ej omfattas av BrB 6:11. Ovanstående förutsätter dock att den som poserar naken är över 18år. Om däremot den som poserar är under 15 år kan ett straffansvar föreligga för den som främjar eller utnyttjar detta enl. BrB 6:8 första stycket, dvs. ”utnyttjande av barn för sexuell posering”. Genom att underlätta eller möjliggöra genomförandet av dessa shower kan en betalningsförmedlare således drabbas av ett straffrättsligt ansvar. Andra stycket i samma paragraf utsträcker dessutom åldersgränsen till 18 år om poseringen skadar barnets hälsa eller utveckling. Ett av typfallen för denna situation är just när posering görs mot betalning. Att det sker relativt privat ändrar inte detta. Den avgörande faktorn är således om den som poserar är myndig eller ej. Med vänlig hälsning
Rådgivare