FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt02/02/2007

Var går gränsen mellan vanlig och grov förskingring?

Vad går gränsen mellan förskingring och grov förskingring? Jag är god man för en dement som förskingrats på ca 400 000 kr under två år av sin dotter. Hon har tagit ut sin mammas pensionspengar och använt dem för egen del och stuntat i att betala hyra och mat för sin mor. Kan det brottet anses som grovt? Jag har polisanmält saken men inget har hänt på 6 månader.

Lawline svarar

Hej Gränsen mellan förskingring och grov förskingring är inte lätt att dra. Det som beaktas vid bedömningen är den skada, kränkning eller fara som brottet inneburit. Vid förskingring finns det flera komponenter som kan medföra att brottet anses vara grovt. En omständighet som är att det rör sig om en stor summa pengar. Det bör dock röra sig om hundratusentals kronor. En annan omständighet som försvårar är om huvudmannen (offret) varit beroende av de förskingrade medlen för sitt uppehälle. Det finns fler omständigheter som kan medföra att en förskingring anses vara grov, men i just detta fallet tycks de två ovanstående omständigheterna vara de relevanta. Jag kan inte svara med säkerhet på om förskingring som beskrivs i din fråga anses grov, men med tanke på den stora summa som förskingras, att mamman varit beroende av dessa pengar för sitt uppehälle samt att mamman på grund av sin demens befunnit sig i en utsatt position, skulle jag tro att detta skulle bedömas vara grov förskingring. Reglerna om förskingring och grov förskingring hitta du i 10:1 och 10:3 Brottsbalken http://www.lagen.nu/1962:700 Vänligen
Rådgivare