FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt30/01/2007

Preskription av sexuell handling mot barn

hej jag undrar om man kan bli anklagad för att ha antastat alt umgänge med minderårig efter 13-17 år . alt preskitionstid för det ? alt enskilt åtal för dom som anklagar en för det?

Lawline svarar

Hej, Man kan alltid bli anklagad för ett brott man begått men man kan inte dömas till påföljd om preskriptionstiden har löpt ut. Preskriptionstiden är beroende på maxstraffet för brottet. Att ha samlag, eller att genomföra en sexuell handling som med hänsyn till kränkningens art och omständigheterna i övrigt är att likställa med samlag, med ett barn under femton år är olagligt. Brottet är våldtäkt mot barn och straffskalan är två till sex års fängelse. Detsamma gäller om barnet är mellan femton och arton år och är avkomling till eller står under fostran av gärningsmannen eller om gärningsmannen genom myndighetsbeslut står för vård eller tillsyn av barnet. Är brottet att anse som grovt är straffskalan fyra till tio års fängelse. För brottet våldtäkt mot barn är preskriptionstiden tio år medan den är femton år för grov våldtäkt mot barn. Är brottet att anse som mindre allvarligt döms gärningsmannen för sexuellt utnyttjande av barn till högst fyra års fängelse. Även för detta brott är preskriptionstiden tio år. Om den sexuella handlingen inte går att likställa med samlag döms gärningsmannen istället för sexuellt övergrepp mot barn till högst två års fängelse. Är brottet grovt döms gärningsmannen för grovt sexuellt övergrepp mot barn till fängelse mellan sex månader och sex år. Preskriptionstiden för dessa brott är fem respektive tio år. Som sexuell handling räknas beröring av barnets könsorgan eller beröring av offrets kropp med eget könsorgan samt andra handlingar som har en påtaglig sexuell prägel och är ägnade att tydligt kränka barnets sexuella integritet. Den som sexuellt berör ett barn som är under femton år eller förmår barnet att företa eller medverka i någon handling med sexuell innebörd döms för sexuellt ofredande till böter eller högst två års fängelse. Preskriptionstiden för detta brott är fem år. Är inte brottet preskriberat står åklagaren för åtalet. Om du menar ett åtal mot den som angivit en oskyldig så står åklagaren även för detta åtal. Brottet kan vara antingen falsk eller obefogad angivelse. Är åklagaren inte villig att väcka åtal för detta finns det möjlighet att föra enskilt åtal mot gärningsmannen/männen. Vänligen,
Raoul MehtaRådgivare