FrågaKÖPRÄTTÖvrigt23/01/2007

Hur fungerar öppet köp?

Hur fungerar öppet köp? öppet köp har man på alla varor som köps i affär va? är det 7 el 10 dgr?

Lawline svarar

Hej! Öppet köp är ett begrepp som många misstar sig om. Det finns ingen lagreglerad rätt till öppet köp vid köp i affär, utan detta är något som varje butik/kedja själva bestämmer. Det är således inte självklart att du kan köpa en vara i affären och få pengarna tillbaka om du ångrar köpet. Däremot kan du be om detta innan köpet. Går då affären med på detta är det bra om detta styrks skriftligen, exempelvis på kvittot. Mvh,
Peter AhlströmRådgivare