FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt27/03/2006

Mögelhus

Mögelhus Säljare har en försäkring fukt mögelskador. Köparen upptäcker efter två månader efter tillträde att en misstängt doft finns. Begär en utförligare besiktning. Vid denna fastställs att mögelangrepp finns i yttervägssylarna och fuktvärden på 28 procent uppmättes.Prover togs och visade riklig förekomst av mögel. Köparen har anlitat en besiktningsman vid köpet. Men denna person har ej rekomenderat en utförligare besiktning utan nöjde sig med att lita på säljarens uttalanden.Fastigheten är byggnadstyp betongsula. Så frågan blir vilken skall ersätta köparen, säljarens försäkring eller besiktningsmanens försäkring?

Lawline svarar

I detta fall rör det sig uppenbarligen om ett fel i fastigheten eftersom lukten från fuktskadorna uppmärksammades så snart som två månader efter inflyttningen och det är relativt uppenbart att skadorna redan fanns i fastigheten under överlåtelseprocessen. Det är möjligt att den besiktningsman som anlitades för att undersöka fastigheten åt köparen gjorde en så utförlig besiktning som han/hon kunde då det vid undersökningstillfället kanske inte alls fanns några synliga eller med andra sinnen upptäckbara tecken på skadorna. För att besiktningsmannen skall anses ha utfört sitt uppdrag på ett vårdslöst sätt och därmed bli ansvarig gentemot köparen skall han/hon ha - försummat sin informations-/redovisningsplikt, - ha använt en bristfällig metod, eller - inte ha iakttagit normal aktsamhet vid utförandet av själva uppdraget. Detta fall skulle troligen passa in under de första och tredje punkterna. Informationen från besiktningsmannen skall framföras till köparen på ett sätt som denne kan förstå och om behov finns skall förslag om fortsatt undersökning ges. Då byggnaden i detta fall är byggd på ett sätt som typiskt medför dessa slags problem borde en normalt aktsam besiktningsmannen självmant fördjupat sin undersökning eller åtminstone talat om för köparen att risken för sådana skador var stor, så att denne kunde ta beslut om att gå vidare med undersökningen eller inte. Tydligen var det relativt enkelt att upptäcka skadorna när test gjordes och prover togs vid den ytterliggare besiktningen. Man kan även fundera över de lugnande uttalanden från säljaren som gjorde att besiktningsmannen valde att inte gå vidare med sin undersökning, eftersom lugnande besked från säljaren kan minska undersökningsplikten. Trots detta tycker jag att besiktningsmannen som skall vara den kunnige inom sitt område trots allt borde fört undersökningen ett steg längre, och ni som köpare borde vända er till honom/henne då besiktningsuppdraget inte genomförts med tillräcklig aktsamhet.
Lorraine SauvyRådgivare