FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt28/01/2007

Mened

Jag har en fråga om mened, Mened har begåtts i en lägre rätt och det har föranlett ett felaktigt domslut. Kan den eller de som begått mened anmälas för sin gärning, trots att en ny prövning kommer att ske i högre rätt? Brottet är redan begånget! Eller Förfaller den begångna meneden efter att ärendet överklagats och prövats i högre rätt?

Lawline svarar

Hej! Mened regleras i 15 kap. 1 § brottsbalken och anses fullbordat då uppgiftslämnaren har avslutat sin berättelse. Fram till dess finns det en möjlighet att ändra sin berättelse och undgå ansvar för mened, men inte efter det att vittnesförhöret är avslutat. Av detta följer att ett eventuellt ansvar för mened inte faller bort enbart för att målet tas upp i högre instans. Det bör däremot framhållas att ansvar för mened i vissa fall kan falla bort eller lindras. Enligt 4 § följer nämligen att ansvar inte skall utdömas om de uppgifter som lämnats varit helt utan betydelse som bevismedel. Enligt 14 § finns vidare en möjlighet till att ett lindrigare straff utdöms om man frivilligt och innan avsevärd olägenhet uppkommit, rättat den felaktiga uppgiften.
Lawline RådgivareRådgivare