FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt23/01/2007

Köp av stöldgods

Jag tänkte köpa en båt av en halft bekant och har nu fått höra att han har stulit den för 16år sedan och att han haft den och att alla trott att han köpt den. Vågar jag köpa den? Åker han fast om jag säger något? Är båten ärlig nu?

Lawline svarar

För att göra ett godtrosförvärv enligt Lag (1986:796) om godtrosförvärv av lösöre (http://www.lagen.nu/1986:796) måste förvärvaren vara i god tro, det är du inte när du vet att båten är stulen. Det innebär att om du köper båten av din bekant har du ändå ingen äganderätt till båten; den tillhör fortfarande personen som blev av med den för 16 år sedan, alternativt dennes försäkringsbolag. Även om ett giltigt godtrosförvärv skulle ske har den rätte ägaren vindikationsrätt enligt 3 §. Dvs. rätt att få tillbaka båten utan att utge ersättning. Det finns många anledningar att inte köpa stöldgods. Om inte annat gör du dig skyldig till häleri vilket kan leda till fängelse. Preskriptionstiderna för stöld och grov stöld är fem respektive tio år, din bekant kan således inte åtalas för båtstölden. Om du vet att han har stulit andra saker på senare tid bör du meddela detta till polisen! Mvh
Filip SkoglundRådgivare