FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt11/12/2005

Rätt ta del av skattenämnds protokoll?

Hej. Har skattskyldig rätt att ta del av protokoll över hur en skattenämnd har resonerat och vilka handlingar dom förelagts att ta del av och ha som underlag för hur dom skall rösta eller besluta när nämnden fattar ett beslut som behandlas av nämnden. Tar man sammanträdet upp på band?

Lawline svarar

En skattenämnd är en förvaltningsmyndighet vilket innebär att deras handlingar som är färdiga är ”allmänna”, dvs. vem som helst kan begära ut dem. Det betyder att protokollet och de handlingar som hänför sig till beslutet blir allmänna handlingar när domen har avkunnats. Dock tillkommer det faktum att mycket kan vara sekretessbelagt enligt sekretesslagen, se främst 9 kap. 1 §. När det gäller ens eget beslut är en förvaltningsmyndighet skyldig att motivera det, man har alltså rätt att få veta hur myndigheten har resonerat. Detta står i förvaltningslagen och enligt dess 3 § gäller dess bestämmelser ifall det inte finns något i en annan lag som avviker. Skattenämnden är reglerad i taxeringslagen och jag kan inte hitta någonting i den lagen som strider mot förvaltningslagens skyldighet för myndigheter att motivera sina slutliga beslut. Man bör alltså ha rätt att få ut protokollet och de uppgifter som däri eventuellt är sekretessbelagda får då censureras. Jag kan inte finna någon lag som säger att en skattenämnds sammanträden ska tas upp på band. Mvh
Anna BergmanRådgivare