FrågaKÖPRÄTTÖvrigt11/09/2005

Rätt att häva köp vid försenad leverans

Hej, jag köpte en soffa för flera veckor sedan. Leveransen har blivit försenad hela tiden, trots att den bara skulle varit en vecka. Har jag möjlighet att häva köpet på grund av dröjsmål? Jag vill ju gärna kunna köpa en annan för att slippa vänta.

Lawline svarar

Du kan få köpet hävt om dröjsmålet är av väsentlig betydelse för dig. Du måste med andra ord ha en bra anledning med varför du inte kan vänta på att få soffan. Om du lyckas med att få köpet hävt kan du också få ersättning för de kostnader du råkat ut för med anledning av avtalsbrottet. Dock undslipper säljaren skadeståndsansvar om han kan visa att dröjsmålet ligger utanför hans kontroll.
Rådgivare