FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt23/01/2007

Lagstöd för kroppsbesiktning

Att polisen får ta alkohol utandningsprov på personer som framför motordrivna fordon råder det inget tvivel om, det finns lagstadgat. Att polisen sedermera får besluta om kroppsbesiktning finns också reglerat genom lag. Var finns dock lagstödet för att man faktiskt får frihetsberöva personen, d v s ta med personen i polisbilen för att underkasta denne bevisprov (kroppsbesiktning) på polisstationen?

Lawline svarar

Hej! Reglerna om kroppsbesiktning finns i rättegångsbalkens 28 kap. Enligt kapitlets 12 § får den som skäligen kan misstänkas för ett brott på vilket fängelse kan följa underkastas kroppsbesiktning för vilket densamme kan kvarhållas i upp till sex timmar (om det finns synnerliga skäl kan denna tid förlängas i ytterligare sex timmar). I normala fall krävs det att ett förordnande om kroppsbesiktning har meddelats av förundersökningsledaren eller åklagaren, men vid fara i dröjsmål kan även en polisman enligt kapitlets 13 § besluta om kroppsbesiktning.
Lawline RådgivareRådgivare