FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt29/02/2020

1970 års jordabalk

Gamla jordabalken gäller den På Björnö Sollarö Ekholmen ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jordabalken (1970:994) trädde ikraft den 1 januari 1972. Den äldre jordabalken från 1734 års lag upphörde då att gälla. Vid frågor om till exempel fast egendom är det därför 1970 års jordabalk som gäller. Dessa bestämmelser gäller likadant inom landet, oavsett var i Sverige.

Du får gärna återkomma om det är någon specifik situation eller reglering i jordabalken som du undrar över.

Med vänlig hälsning,

Anna JohannessonRådgivare